2013/12/28

CHRISTMAS

Tä joulu oli aivan erilainen, mitä joulu on kotona. Se oli myös tosi erilainen mitä olin odottanu tältä joululta. Mä vietin mun joulun ihanaakin ihanemman aluevalvojan, hänen perheen sekä heidän saksalaisen vaihtarin seurassa. Joulufiilis, -ruoka, -tuoksut, -valot, -lahjojen avaaminen sekä kaikki muukin oli ihan erilaista mihin oon koti Suomessa tottunu. Jouluaattona tehtiin jouluruoan sijasta pizzaa, juotiin lämmintä kaakaota ja katottiin joululeffoja. Täällä joulua vietetään vasta päivä meijän jälkeen ja lahjat avataan hyvissä ajoin heti joulupäivän aamuna. Joulupukki käy yön aikana laittamassa lahjat kuusen alle (meillä niitä ilmestys sinne jo pitkin viikkoa) sekä takan yllä roikkuviin isoihin joulusukkiin. Yhtenä amerikkalaisena perinteenä on myös jättää keittiön pöydälle joulupäivää edeltävänä iltana kupillinen maitoa sekä kasa keksejä oottamaan joulupukin tuloa, kun kaikki on nukkumassa... me ei kuitenkaan tätä perinnettä toteutettu, koska mun aluevalvojan katon alta ei tänä jouluna löytyny lapsia, jotka vielä uskoo näihin joulun ihaniin satumaailmoihin. Vaikka tänä vuonna joulunvietto oli tosi tosi erilainen, niin se oli taas yhden rikkaan kokemuksen arvonen, mitä varmasti osaan arvostaa myöhemmin entistäkin enemmän - ainakin ensi jouluna, kun on mahdollisuus vertailla jouluperinteiden erilaisuutta. Oon jo useesti sanonu, että jokanen kokemus täällä opettaa jotakin ja se onkin yks vaihtovuoden hienoimmista asioista. Joulun vietosta opin sen, että vaikka tutut perinteet tekee kotiin sen tietynlaisen joulutunnelman, joulu ei välttämättä oo kiinni niistä perinteistä mihin on tottunu, vaan siitä kenen kanssa sen saa viettää. Välittävät ihmiset ympärillä on lahjoja sekä tuttuja ja turvallisia perinteitäkin arvokkaampia :-)

4 comments:

  1. Mikset viettäny joulua sun host perheen kanssa? :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vaihdoin perhettä niin vietin joulun mun aluevalvojalla :-)

      Delete
  2. Miksi et viettäny joulua sun host perheen kanssa :o

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment :-)