2014/03/07

Answers part 1.

Isot kiitokset kaikille kysyjille sekä teijän kärsivällisyydelle! Ensimmäinen osa kysymyksistä on vihdoin ja viimein kasassa ja toinen sitten työn alla. Näihin kysymyksiin on ollu tosi kiva vastailla ja etenkin, kun vastaukset ei oo tullu ihan suorana ajatuksenvirtana niin näitten myötä muistikin on virkistyny kaikista kokemuksista. Toivon, että jokanen saa mahdollisimman hyvän vastauksen siihen, mitä lähti kysymään ja jos joku aisa jää epäselväks tai mielessä on jotain muuta, mistä haluaa kysyä niin vastailen mielelläni kommenttiboksin puolella :-)

YLEISTÄ
Miten kuvailisit itseäsi, luonnettasi, kerro jotakin muuta itsestäsi?
Oon aina sisaruksista serkkuihin sekä host-siskoihin asti se vanhin ja luonnollisesti se, joka pitää muista huolta. Porukat sanoo mulle, että oon ikuinen haaveilija, mutta välillä on vaan kiva antaa itelleen omaa aikaa ja unohtaa hetkeks kaikki, mitä sun ympärillä tapahtuu. Musta spontaanit ideat on aina mielettömän hauskoja ja siks oonki hetkessä eläjä, vaikka toki tykkään miettiä asioita myös etukäteen ja asetan itellenni tavotteita. Matkustamisesta on tullu mulle intohimo ja oon alkanu kiinnostua valokuvauksesta entistä enemmän. Mun unelma-ammatti on ollu lääkäri, mutta nykyään tahtoisin ammatin, jossa pääsee näkemään maailmaa mahdollisimman paljon sekä lukion jälkeen haluisin lähteä ulkomaille opiskelemaan.

Mitä harrastat? Jatkatko sitä kun tuut takasin?
Oon pelannu pitkään futista ja mulla ei aika oikeen riittäny muihin harrastuksiin, joten kaikki aika menikin sen parissa. Täällä mun piti kuitenkin keksiä jotain muuta tekemistä sen jälkeen, kun futiskausi loppu ja alotin satunnaisen salilla käynnin. Mulla ei oo mitään tietoa vielä siitä, mitä halun tehdä, kun tuun takasin kotiin. Ehkä voisin alottaa jonkun uuden harrastuksen?!

Millä luokalla oot lukiossa ja käytkö lukion neljässä vuodessa?
Oon suorittanu lukion ekan vuoden ja tulevana syksynä alotan lukion kakkosella eli luen lukion ns. neljässä vuodessa.

Sullahan jää nyt vanhojen tanssit välistä niin aiotko tanssii sit ens vuonna vuoden nuorempien kans?
Joo aion :-)


VAIHTOON HAKEMINEN & EXPLORIUS
Esititkö mitään osavaltio toiveita?
Exploriuksella saa esittää yhden aluetoiveen tai kolme osavaltio toivetta. Mä latioin tietenki tän perus Californian ja Floridan sekä niitten lisäks Oregonin. Näin jälkeenpäin mietittynä oisin halunnu vaihtaa Californian ja Floridan joihinki muihin osavaltioihin tai jättää vaan kokonaan toivomatta, koska perhe merkitsee aluetta enemmän.

Milloin sait ajatuksen vaihtoon lähdöstä?
Mä en muista yhtään.. Oisko ollu 7lk kesällä tai 8lk syksyllä, kun juteltiin mun parhaan kaverin kans, että olis siistiä lähteä vaihtoon, mutta en oo kyllä varma millon se ajatus loppujen lopuks tuli.

Mikä englannin numerosi oli enne vaihtoa?
Yläasteella 8 ja lukiossa 7

Milloin aloit hakemaan vaihtoon?
Noin 16kk ennen vaihtovuoden alkua.

Kauan se prosessi kesti?
Kauan! Oon jo täällä ehtiny kertomaan, miten koko prosessi eteni ja siihen mulla kulus kaikenkaikkiaan 10kk. Myös tä vuosi ulkomailla lasketaan osaks koko prosessia, joten viimeisiä viedään.

Joutuuko exploriuksella maksaan viisumin itse ja paljon se maksoi?
Joutuu ja muistaakseni 150$

Oliko muita ns. ylimääräis maksuja mitä pitää maksaa itse?
ON! Kaikki koulun erikoiskurssit/taideaineet (kuvis, valokuvaus, erilaiset musiikit jne.) sekä urheilujoukkueista kertyvät maksut joutuu maksamaan ite. Summat riippuu ihan koulukohtasesti, mutta esim. kuvis tai musiikki voi olla 30-40$ koko vuodelta.

Mitä pidät exploriuksesta ja ootko ollut tyytyväinen Exploriukseen?
Mä tykkään exploriuksesta ja niillä on tosi kivat tarjonnat vaihtareille vaihtovuoden alkuun ja loppuun. Ainut asia josta vois antaa palautetta on nimenomaan noi ylimääräismaksut koulun kursseista ja joukkueista, mistä ei oo minkäänlaista mainintaa järjestön nettisivuilla. Muuten oon ollu tyytyväinen ja he on hoitaneet asiat hyvin Suomen päässä.


ISÄNTÄPERHE
Onko perheeseen vaikea sopeutua?
Mulla ei ollu hankaluuksia sopeutumisen kannalta ja etenkin mun uuteeseen perheeseen oon sopeutunu tosi hyvin ja nopeesti. Kommunikointi perheen kans tekee sopeutumisesta helpompaa ja sen jälkeen, kun on oppinut tuntemaan oman host-perheen vähän paremmin niin siellä asuminen ei tunnu enään niin vieraalta.

Miksi vaihoit perhettä?
Joskus asiat ei vaan toimi ekassa perheessä haluamallaan tavalla tai mielenkiinnon kohteet ei nappaa yks yhteen. Sillon on parempi vaihtaa perhettä, jotta siitä vuodesta saa kaiken mahdollisen irti ja siitä pystyy oikeesti nauttimaan. Perheen vaihto ei kuitenkaan aina tarkota, että mennään aikasemmasta parempaan suuntaa, mutta onneks mulla kuitenkin kävi silleen.

Saatko kulkea busseilla tms. vai viekö isäntäperhe sua aina kaikkialle?
Lähes kaikilla täällä on auto, kun ikäraja siihen on 16 ja julkinenliikenne on ihan eri luokkaa, mitä se on Suomessa, joten tosi harva käyttää sitä. Mun isäntäperhe vie mut aina kaikkialle ja jos host sisaruksilla tai kavereilla on auto ni he voi myös kuskata.


KOULU
Millasta high schoolia käyt ja kuinka paljon siellä on oppilaita?
Kävin syyslukukauden Basic High Schoolia ja nyt perheenvaihdon myötä vaihdoin kevätlukukaudeks  Centennial High Schooliin. Basic on sisäkoulu ja Centennial on ulkokoulu eli luokkahuoneisiin siirrytään ulkokautta. Molemmissa kouluissa on suunnilleen 3000 oppilasta, joka jaetaan luokka-asteille 9-12: freshman, sophomore, junior ja senior. Mä kuulun koulun vanhimpiin oppilaisiin, senioreihin, jotka valmistuu tänä vuonna. Meillä on 8 oppiainetta, jotka on jaettu puoliks A ja B päiville, koulu alkaa joka päivä 7.00, oppitunnit kestää 85min, siirtymävälkät on 5min, ruokatauko 30min ja koulu loppuu aina 13.25.

Millasia aineita koulussa voi valita ja mitä aineita opiskelet?
Riippuu vähän koulun valikoimasta mutta ihan perus kieli-, reaali- ja taideaineita. 
Matikka personal finance: Jonkinlaista talousmatikkaa, missä opetellaan budjetointii, korkojen laskentaa jne.
Enkku 12: Senioreille tarkotettu luokka, missä käydään läpi kielioppia ym. perusjuttuja.
U.S government: "Yhteiskuntaoppia", missä opiskellaan USAn hallitusta ja sen toimintaa.
Business of marketing: Liiketoimintaa ja markkinointia.
Kuvis 1: Piirtämistä.
Taide 1: Pääosin piirtämistä, mutta myös maalaamista ja askartelua.
Valokuvaus 2: Kuvankäsittelyä ja valokuvausta.
Leadership: Koulun tukioppilaat, jotka suunnittelee teemaviikot, koulu tanssit,  julisteet yms.
- kuvis 1, taide 1, valokuvaus 2 ja leadership on mun lemppareita

Tuleeko siellä paljon läksyjä?
Basicissä mulla ei ollu melkeen koskaan läksyjä ja Centennialissa tulee jonkun verran, mutta ei läheskään niin paljon, mitä Suomessa.

Onko siellä koeviikot?
Eips oo.

Millasia kokeet on, onko helppoja vai vaikeita?
Meillä on testejä lähes viikottain ja ne on pääosin monivalintatehtäviä ja niissä saa käyttää kirjaa sekä muistiinpanoja. Ja jos saa huonon numeron niin saman kokeen saa uusia..whaat?

Onko koululla oma cheer-, futis-, uintijoukkue tai kuoro?
Kaikki löytyy!

Minkä ikäsiä ihmisiä on sun kans samoilla tunneilla?
9-12 luokkalaisia.

Onko vaikeaa opiskella englanniksi?
Alussa oli tottakai! Täällä nä puhuu tosi nopeesti niin aluks oli vaikeeta pysyä niitten juttujen perässä, mutta nyt se tuntuu jo ihan luontevalta ja jos joku asia jää epäselväks niin esim. opettajalta voi kysyä sitä asiaa uudestaan tai pyytää, jos sen voi selittää eritavalla.

4 comments:

  1. Miltä tuntu nähä sun host perhe ekaa kertaa tai siis oliks se sellane awkward moment? Kuvaile sitä ku näit ton kyltin ja perheen lentokentällä! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. No rehellisesti mua kyllä jännitti ja oli vähän kummallinen olo, kun ei ollu nähny sitä perhettä koskaan ennen ja englantikaan ei ollu millään kovin hyvällä tasolla + noiden lisäksi väsymys paino vielä siihen päälle pitkien lentomatkojen takia!

      Delete
  2. Sun blogissa on aivan ihanii kuvia!
    Mitä kameraa käytät?:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi kiitos paljon!:-) mulla on canon eos 650 sekä olympus pen mini e-pm2 niin käytän vuorotellen molempia.

      Delete

Thanks for leaving your comment :-)